Del III - Fra stuen til vinkælderen i en historisk villa
En kort historie om naturstenens alsidighed - Del III: garagen
Da vi besøgte garagen i den historiske villa ved afslutningen af vores optagelser, blev vi straks forbløffet over to ting: For det første den knaldgule Ferrari, der stod på Kandla Grey-sandstenen. Og for det andet naturstenens høje stabilitet. Selv om den lagte sandsten kun er ca. 3 cm tyk, kan den sagtens holde til bilen. Arkitekten bag renoveringsprojektet forklarede os i et interview, at han nøje havde overvejet planlægningen af materialetykkelsen.
Det afhænger af tykkelsen og typen af sten
Som tommelfingerregel er 3 cm tykke naturstensgulve velegnede til terrasser, som man kan gå på. Naturstensplader, der kan køres på, planlægges sikrest med en tykkelse på omkring 6 cm. Men stentypen, den nødvendige bæreevne og den specifikke anvendelse er naturligvis også meget vigtig. Sidstnævnte spiller en vigtig rolle i valget af underlag, som også bestemmer installationstypen - limet eller ubundet. Vi vil anbefale en limet installation til en garage som den i Thun.
Natursten eller Ferrari?
Hvis du nu er interesseret i Ferrari F458 i din garage, kan vi fortælle dig, at den mindste motorversion yder 570 hk ved 9000 o/min, accelererer fra nul til hundrede på 3,4 sekunder og kan fås for lige under 200.000 euro brutto. Hvis du i stedet er interesseret i naturstenen i garagen, kan vi også give dig oplysninger: Kandla Grey-sandstenen, der er lagt der, kommer fra Indien og er en moderne grå, der nemt kan kombineres med mange andre farver i huset og haven. Den kan nemt lægges på en bund af højkvalitetsskærver eller drænmørtel. Stenen ligger i prislejet 40-45 euro pr. kvadratmeter. Denne pris inkluderer ikke lægning. Sidstnævnte vil sandsynligvis koste nogenlunde det samme pr. kvadratmeter, afhængigt af fliselæggeren.
Hvilken natursten er der egentlig i din garage? Vores redaktion glæder sig til at se billeder af den og tage på endnu en rejse til lagt natursten!