Carrara-marmor
Inspiration til mesterværker
Kølig elegance, lysgennemstrømmede haller, auraen af et palads - alene ordet Carrara-marmor fremkalder ædle og prestigefyldte indtryk. Carrara-marmor har fortryllet alle epoker: Romerske bygherrer og kunstnere i antikken såvel som den italienske mester Michelangelo, som fik det leveret til sin udødelige skulpturkunst "Statuario di Carrara". Enhver, der beslutter sig for den ædle natursten fra Toscana til design af sin bolig eller terrasse, lægger uden tvivl vægt på en prestigefyldt livsstil ud over en præference for et eksklusivt udseende.
Carrara-marmor: et udtryk for prestige og elegance
Fliser af Carrara-marmor er ikke kun fantastisk smukke, men også et klart udtryk for eksklusivitet og en følelse af prestige. Uanset om de bruges som væg- og gulvbelægning, trappetrin eller håndvaske, giver toscansk marmor dine egne fire vægge en ekstremt luksuriøs atmosfære af tidløs, klassisk elegance. Marmorflisernes elfenbens- og beigefarvede grundtoner, som er spækket med lys marmorering, har en særlig elegant effekt. Hvis du plejer marmor ordentligt og imprægnerer det for en sikkerheds skyld, kan du have glæde af de eksklusive overflader i lang tid. Det gælder også for udendørs marmor - god pleje og imprægnering bevarer marmorflisernes klassiske skønhed.
Opdagelsen af en naturstenslegende
Der findes en legende om Carrara-marmor: Den fortæller om en ulykkelig og forelsket hyrdepige, som endda fik stjernerne til at bevæge sig, så glødende tårer af sten regnede ned på jorden og størknede til hvidt marmor, da de ramte jorden. Carrara-marmor blev opdaget i de apuanske alper under kejser Augustus' regeringstid - romerne havde tidligere arbejdet med marmor fra græske stenbrud. Fra da af leverede marmorbruddene nær byen Carrara de kostbare sten, som blev brugt i hele Middelhavsområdet til gravmonumenter, statuer og prægtige paladser: Carrara-marmor blev brugt til katedralen i Firenze, Peterskirken i Rom og fyrstepaladset i Monaco, for blot at nævne nogle få eksempler. Marmorproduktion har en begivenhedsrig historie, som før i tiden var lang og kompliceret. Blandt andet blev marmorblokkene transporteret ned i dalen på store slæder, "Lizza", på sæbede træskinner - i dag kan det beundres en gang om året som en turistforestilling.
Velklingende navne til marmorvarianter
Pyritaflejringer, dvs. forbindelser af jern og svovl, er ansvarlige for den typiske marmorering af Carrara-marmor. Der findes mere end 50 forskellige typer marmor, som brydes nordøst for Carrara i dalene Ravaccione, Colonata og Fantiscritti. De forskellige farvenuancer, som er skabt af mineralblandinger, har givet anledning til berømte navne som Bianco Porcellano, Fior di Pesca (ferskenblomst) eller Verde Cipollino Apuano (løgmarmor). Den mest kendte sort er "Bianco Carrara C" med sin lyse grundtone, mens "Marmo Statuario", også kendt som "billedhuggermarmor", er en meget ædel variant. Den skinnende hvide sten fra stenbruddene på Mount Altissimo nær Seravezza er eftertragtet og dyr. Billedhuggere foretrækker den ikke kun på grund af dens ædle bleghed, men frem for alt på grund af dens krystallinske hårdhed, som også gør det muligt at lave filigranarbejde på stenen. Mesterværker fra klassicismen, barokken og rokokoen blev skabt af Marmo Statuario - det mest berømte er uden tvivl Michelangelos David.
(Fotos: Forsidebillede © Giuliano Del Moretto/Fotolia.com, billede øverst til højre © gdrcom/Fotolia.com)